10 år sedan...

Natten mellan den 29:e och den 30:e oktober 1998 hände det som senare skulle bli en brandkatastrof.
En katastrof som satte hela Göteborg i sorg.
Cirka 350 ungdomar hade samlats för att ha fest, i en lokal avsedd för max 150 st personer.
De kom från olika stadsdelar i Göteborg, födda runtom i världen, men uppväxta i Sverige.
De hade ett gemensamt intresse, att ha roligt tillsammans.
Något gick fel och 63 ungdomar förlorade livet den kvällen... 63 söner, döttrar, kompisar, pojkvänner, flickvänner, släktingar och helt oskyldiga människor.
En katastrof varken brandmännen, de anhöriga eller Göteborg kommer glömma!

Jag var själv 14 år när det hände och hade en del vänner som befann sig på festen, tack och lov miste ingen av dem livet men man tänker ändå till. Jag kunde ju varit med själv. Däremot fanns det en kille i klassen över mig som dog i just den branden, jag måste nog kalla honom hjälte! Han klarade sig nämnligen ut levande men stod inte ut med synen av döda människor, ledsna personer eller folk som hoppade ut från fönstren så han begav sig in igen, räddade en person, in igen - andra personen räddad. Och så fortsatte det, sex personer räddade han, sjunde gången kom han aldrig ut. Han miste livet, men räddade sex andra. Om inte det är en hjälte så vet jag inte vad som är!

Just nu börjar minnes cermonin för de omkomna, ett fackeltåg med 300 facklor går precis nu från Gustav Adolfs Torg till Backaplan där en minnesstaty skall avtäckas. 300 facklor som lyser upp Göteborgs himmel.

Natten 29 oktober kommer alltid vara en hemsk dag för många människor i Göteborg!
R.I.P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0