~ Kräftsoppa ~

Gick hem från jobbet 45 min tidigare så jag har nu hunnit städa och så, ska börja med maten.
Ska bli så himla skoj! =)
Så nu har jag Britney's Womanizer på hög volym och redo för att skala räkorna! Hihi... i vart fall tänkte jag bara ge er receptet som jag lovat :)



Kräftsoppa           4 port.
2-3 stora morötter
1 liter vatten
2 fiskbuljongtärningar
400 gr räkost
1 burk creme fraich
Ev 3 msk redning (3 delar mjöl, 6 delar vatten)
Kräftstjärtar
Färsk dill
Salt Peppar

Riv morötterna grovt.
Blanda morötter, vatten, buljongtärningar, räkost och creme fraich i en stor kastrull.
Låt det koka upp.
När morötterna blivit lite mjukare (går fort med grovrivet) kan du hälla i redningen efter behov.
Häll i lite salt och peppar efter smak.
När soppan puttrat en stund, häll i hackad färsk dill och en burk kräftstjärtar.
Kräftstjärtarna skall bara bli varma. Får de koka för länge blir de bara sega.

Klart för servering!
Gärna med något gott bröd och en klick aioli ;)

Jag har gjort denna soppan en gång innan och använde då allt utom morötter. Väldigt, väldigt gott!
Denna gången blir inte heller några morötter och istället för räkost blir det skagenost och jag lägger till räkor till receptet också, kommer säkert bli jätte gott det med :)
Ni får testa er fram! ;)
En annan sak... jag har aldrig behövt redning, den har varit perfekt! :)

Bon Apetit


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0