Etik- & moralfrågor

Vi hade väldigt allvarliga men intressanta samtalsämnen på jobbfrukosten idag. Jag tycker väldigt starkt ang det mesta, oftast retar det alltid någon och då är det så jäkla skoj att spinna vidare på det bara för att reta upp riktigt ordentligt :p
Jag tycker alla får ha sin egna åsikt och det finns inget rätt eller fel och jag förstår inte hur man kan reta upp sig på någon bara för att de har en annan åsikt.

Dagens retmoment var att jag sa att jag inte märkt någon större skillnad på att socialdemokraterna eller moderaterna satt vid makten. Och det har jag inte heller. Men visst har jag hört om att gamla och sjuka fått det sämre men man ser ju till sitt egna liv och då har jag inte märkt den minsta skillnaden.

Sen var det också det här med invandrare, jag är absolut ingen rasist men jag tycker Sverige tar emot alla med alldeles för öppna armar. Det finns de som kommer till Sverige och sköter sig exemplariskt och då spelar det mig absolut ingen roll om de är svenskar, iraker, finnar eller annat. Men... kommer de hit och gör ett brott så ska de ut med en gång, det finns inget "sitta i fängelse i Sverige" för dem, absolut inte. Sveriges fängelser är på tok för bra och har man hamnat i fängelse så ska man fasen känna det också, så därför anser jag att om någon kommer hit och gör ett brott och så ska de sitta här för att de t.ex. stenas till döds om de åker hem - då ska de hem. Det ska inte finnas snälla straff för brott. För då blir det automatiskt så att människor med kass bakgrund kommer hit, begår ett brott, hamnar i fängelse och får "husrum" mat och utbildning - och detta betalar vi skattebetalare - nej tack!

Så nu kommer vi till det som retade upp de flesta - Jag är för dödsstraff!
Jajjamän I am, till en viss del... om bevisen är klockrena och de VERKLIGEN kan bevisa en sak så kan jag tycka att personen som begått brottet inte borde få en andra chans, men det beror som sagt på bevis OCH vad det är för straff.

Ett exempel;
Någon av de som går in i skolor, skjuter hej vilt och dödar både barn och vuxna bara sådär, de fångas på övervakningskamera och själva överlever. De borde få dödsstraff!

Ja som sagt, det finns en hel del frågor här i världen som väcker diskussioner, agg och konflikter. Det är dels sådana här frågor och religioner som skapar krig, men enligt mig är det också dessa frågor som gör att vi lär av varandra, blir mer öppna och kanske till och med får oss att ändra åsikt om saker och ting.

Världen är till för att vi ska lära av varandra så öppna ögonen, se allt ur ert eget perspektiv men var inte rädda för att säga vad ni tycker och kanske till och med vara så modiga att ändra åsikt om ni känner för det.
Vi utvecklas hela tiden, hela livet!


Vad tycker ni, mina underbara läsare!? =)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med dig... jag är också för dödsstraff! Fast det är ju nästan tabu att tycka... likaså med dödshjälp... Kram!

2009-04-19 @ 19:23:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0