Receptfria läkemedel i affärer

Jag kanske är lite efter...
 Men jag läste idag att apotekets monopol har gått ut och de säljs ut.

Så här stod det bl.a. på gp.se
Redan till vintern kommer dock Coop att sälja receptfria mediciner i sina butiker. Den första november blir det tillåtet att sälja receptfria mediciner som till exempel huvudvärkstabletter.
-Vi håller på att se över sortimentet just nu, säger Janne Pettersson.

Jag tycker det är bra, varför ska man inte kunna slänga ner ett paket huvudvärkstabletter när man ändå är och handlar? Varför ska man behöva åka runt mellan massa olika ställen och stå i flera köer? Detta är bekvämare och mer tidseffektivt. Perfekt!

Gör detsamma med systembolaget tycker jag. Sverige är ju bland de få länder som har en egen affär för alkohol, visst det är bättre ut synvinkel att det är bättre övervakning av alkolister och unga, men samtidigt är det ju så att allt som är förbjudet är mer intressant. Alkohol skulle inte framhävas lika mycket om det säljs i matvarubutiker och kom igen, vill en ungdom få tag i det - då får de tag i det på ett eller annat sätt, var det än säljs.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Finns en stor nackdel med att släppa systembolagetsmonopol och det är att utbudet kommer att sjunka. Finns inte en affärsom kommer att kunna erbjuda samma sortiment. Dock tycker jag att man skall kunna få tillstånd att sälja den egna vin/öl produktionen i gårdbutiker rut omi sverige då detta skulle utöka/komplittetar det som systemet ej kan/vill plocka in i sitt sortiment.

2009-08-06 @ 10:44:55
Postat av: Sweetess

Bara för du släpper på monopolen betyder det ju inte att systembolagen behöver försvinna. Det är ju som apoteken nu, de säljs ju ut men kommer ändå finnas kvar.

Jag ser mer fördelar än nackdelar i att häva systembolagets monopol...

2009-08-06 @ 13:45:22
URL: http://sweetess.blogg.se/
Postat av: Sweetess

När man pratar om "trollen"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5610073.ab

2009-08-06 @ 13:59:04
URL: http://sweetess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0